Agerpres

#România2019.eu Uniunea Europeană anunţă reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru noile camioane şi autobuze, până în 2030

Economic Extern -
Uniunea Europeană a acceptat reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru noile camioane şi autobuze până la termenul limită din 2030, în urma compromisului la care s-a ajuns marţi dimineaţa între Parlamentul European şi Consiliul UE, care reprezintă cele 28 de state membre, transmite Reuters. "Pentru prima dată la nivelul UE sunt ţinte obligatorii privind reducerea emisiilor de CO2 la camioane, inclusiv un stimulent clar pentru camioanele ecologice", a scris pe Twitter Bas Eickhout (parlamentar din partea Verzilor), care a condus negocierile din partea Parlamentul European. Preşedinţia română a Consiliului a ajuns la un acord provizoriu cu reprezentanţii Parlamentului European privind noi norme care stabilesc obiective obligatorii de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul provizoriu încheiat marţi necesită aprobarea statelor membre, informează un comunicat de presă al Consiliului UE. Noile norme vor asigura că între 2025 şi 2029 camioanele noi vor emite în medie cu 15% mai puţin CO2 faţă de nivelurile de emisii din 2019. Începând cu 2030, ele vor fi obligate să emită în medie cu 30% mai puţin CO2. Aceste obiective sunt obligatorii, iar producătorii de camioane care nu le respectă vor trebui să plătească o sancţiune financiară, sub forma unei prime pentru emisiile suplimentare. "Pentru prima dată, introducem obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul de marţi acoperă o lacună în legislaţia europeană de mediu. El asigură că sectorul vehiculelor grele începe să contribuie la rândul său la obiectivele noastre în domeniul climei. Suntem hotărâţi să ne respectăm promisiunile asumate în temeiul Acordului de la Paris", a afirmat Graţiela Leocadia Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministru al mediului din România. Pe lângă stabilirea obiectivelor obligatorii, co-legiuitorii au convenit să consolideze sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero şi cu emisii scăzute din sectorul vehiculelor grele, faţă de ceea ce propusese Comisia Europeană. Autobuzele şi autocarele au fost excluse din sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero şi cu emisii scăzute, deoarece aceste tipuri sunt deja stimulate prin alte măsuri. De asemenea, co-legiuitorii au aprobat o serie de măsuri specifice care vor asigura disponibilitatea unor date solide şi fiabile. Datele vor fi obţinute prin dispozitive aflate la bord care monitorizează consumul real de energie şi de combustibil al vehiculelor grele. AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea)   Sursa foto: K. Pausch-Homble/Twitter