Agerpres

CE: Decalajul dintre Europa de Est şi Europa Occidentală în ceea ce priveşte încrederea consumatorilor se reduce treptat

Economic Extern -
Comisia Europeană a publicat vineri Tabloul de bord al pieţelor de consum din 2018, care monitorizează modul în care consumatorii din UE evaluează performanţa a 40 de sectoare de bunuri şi servicii, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar. Deşi, începând din 2010, încrederea generală în pieţe înregistrează o tendinţă pozitivă, raportul arată că doar 53% dintre consumatori au încredere că întreprinderile din sectorul serviciilor respectă normele privind protecţia consumatorilor. Pentru mărfuri, cifra este doar cu puţin mai ridicată, şi anume 59%. Încrederea consumatorilor nu s-a îmbunătăţit faţă de tabloul de bord din 2016. Telecomunicaţiile, serviciile financiare şi utilităţile (apă, gaz, electricitate, servicii poştale) rămân sectoare deosebit de problematice pentru consumatorii din majoritatea statelor membre ale UE. O constatare pozitivă a raportului este aceea că decalajul dintre Est şi Vest în ceea ce priveşte încrederea consumatorilor se reduce treptat. De asemenea, serviciile de îngrijire personală (saloane de coafură, spa-uri), serviciile de cazare şi pachetele de servicii pentru vacanţă se bucură de un nivel ridicat de încredere. "Încrederea consumatorilor este în creştere, însă există în continuare prea multe cazuri în care consumatorii au experienţe neplăcute în legătură cu anumite pieţe, de exemplu atunci când cumpără un bun imobiliar sau un autovehicul de ocazie. În aprilie 2018, am prezentat "Noile avantaje pentru consumatori", pentru a consolida respectarea drepturilor consumatorilor şi a le oferi acestora noi modalităţi de a-şi apăra drepturile. Posibilitatea de a introduce o acţiune colectivă ar trebui să le ofere consumatorilor mai multă încredere că pot să-şi apere drepturile, precum şi să determine o mai bună respectare a normelor de către întreprinderi", a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen. Progresele faţă de anul 2016 sunt modeste, deşi tendinţa pozitivă înregistrată începând cu 2010 continuă. Creditele ipotecare şi serviciile de furnizare a apei, a gazului şi a energiei electrice au făcut cele mai mari progrese în ultimii doi ani, însă rămân (cu excepţia furnizorilor de gaz) printre pieţele în care consumatorii au cea mai puţină încredere. Deşi pieţele din Europa de Vest continuă să funcţioneze mai bine pentru consumatori, în medie, cele mai semnificative îmbunătăţiri ale performanţelor s-au înregistrat şi anul acesta în Europa de Est. Această constatare sugerează că decalajul dintre Est şi Vest în ceea ce priveşte funcţionarea pieţelor pentru consumatori se reduce treptat. Măsurile luate în prezent de Comisie şi de statele membre în privinţa produselor alimentare cu dublu standard de calitate ar trebui să îmbunătăţească şi mai mult situaţia, apreciază CE. Serviciile de internet şi telefonie mobilă sunt în continuare cele mai problematice pentru consumatori: 20,3% şi, respectiv, 17,5% dintre aceştia s-au confruntat cu probleme în aceste sectoare în ultimul an. Printre sectoarele menţionate de cel puţin 10% din consumatori se numără: abonamentele TV, telefonia fixă, vânzările de produse TIC şi electronice, transportul feroviar şi urban, autovehiculele de ocazie, sectorul imobiliar, serviciile poştale, autoturismele noi, serviciile de închiriere de autovehicule şi serviciile de reparaţii auto. Serviciile financiare sunt sectorul în care consumatorii suferă cele mai mari prejudicii (pierderi financiare sau pierdere de timp) în caz de probleme. Cel puţin 35% dintre consumatorii care s-au confruntat cu probleme legate de asigurările pentru locuinţe, creditele ipotecare, împrumuturi, aprovizionarea cu energie electrică şi cu apă declară că au suferit prejudicii grave. Alte domenii în care consumatorii care au avut probleme declară că au suferit prejudicii mari sunt transportul aerian, produsele de investiţii şi asigurările auto. De asemenea, sectorul imobiliar şi cel al autovehiculelor de ocazie sunt sectoarele în care consumatorii au cea mai scăzută încredere. Doar 38% din consumatori au încredere că prestatorii de servicii imobiliare respectă normele de protecţie a consumatorilor, iar, pentru sectorul autovehiculelor de ocazie, procentul este de 36%. Îmbunătăţirea protecţiei consumatorilor este una dintre priorităţile agendei Comisiei Juncker. În aprilie 2018, Comisia a prezentat "Noile avantaje pentru consumatori", un pachet de propuneri care vor permite unor entităţi calificate să introducă acţiuni de reprezentare în numele consumatorilor şi vor conferi autorităţilor de protecţie a consumatorilor din statele membre competenţe consolidate pentru aplicarea de sancţiuni. Pachetul va extinde, de asemenea, protecţia consumatorilor în mediul online şi va clarifica faptul că legislaţia UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate care îi induc în eroare pe consumatori. În conformitate cu Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului, Comisia, împreună cu autorităţile pentru protecţia consumatorilor, a lansat mai multe acţiuni pentru a se asigura că întreprinderile respectă pe deplin normele UE în materie de protecţie a consumatorilor. AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)